Goddelijke discriminatie

2013-10-01 Goddelijke discriminatie

Door: Jehan Daal

Instelling A. is naarstig op zoek naar een goede maatschappelijk werker. Eentje met veel ervaring op het gebied van jongeren, die het pad even niet meer kunnen vinden. Een maatschappelijk werkster die hier veel ervaring mee heeft, is op zoek naar een nieuwe uitdaging. Goed cv, goede normen en waarden, betrokken bij de maatschappij en begaan met de jongeren. Een sollicitatiegesprek volgt en instelling A. begint over hun normen en waarden en vraagt hoe de maatschappelijk werkster hier tegenaan kijkt. Ze blijken precies op een lijn te zitten. Kat in het bakkie? Tot slot nog een vraag: “ben u een praktiserend Christen?”

Een paar dagen later komt DE email binnen. Ze houdt haar adem in en opent de email. Het is een afwijzing, maar gelukkig voorzien van een diagnose. Natuurlijk is ze goed in haar werk en heeft ze jaaaaren ervaring, maar ze is zelf op een andere wijze van het padje af. Ze is namelijk op zoek naar God en staat pas aan het begin van haar zoektocht. Als er een mogelijkheid was, zouden ze haar helpen. Maar deze ontdekkingstocht moet ze toch echt op eigen kracht voltooien. Gelukkig zijn ze van goede wil. Wanneer ze God heeft gevonden, is ze van harte welkom.

Mijn mond valt open bij het horen van het nieuws. Irritatie voel ik. Twee woorden racen non-stop door mijn hoofd: kortzichtigheid en arrogantie. Waar halen ze in hemelsnaam de arrogantie vandaan, om zich boven de ander verheven te voelen? Al snel laat ik het los. Ik probeer haar gerust te stellen. “Daar wil je toch ook niet werken?”

Een aantal weken later stuit ik op de vacature Marketing-, Communicatiemedewerker bij een goed doel. Laat ik het Stichting X. noemen. Korte samenvatting van het takenpakket: aan haar/hem de taak om ervoor te zorgen dat Stichting X. zichtbaarder wordt en meer geld binnenhaalt. Naast de logische eisen als een opleiding in de richting van marketing/communicatie en relevante werkervaring, staat er ook iets dat mij tegen de borst stuit. Je moet een goede Christen zijn om voor de baan in aanmerking te komen.

Are they serious? Is dit een sollicitatie naar voorganger in een kerk of docent Levensbeschouwing? Zijn niet-gelovigen en andersgelovigen per definitie ongeschikt voor deze functie? Zeker niet. Is dit toeval of spot ik een nieuwe trend? Zitten werkgevers, door de crisis, in zo’n luxe positie dat ze zelfs zulke eisen mogen stellen? What’s next? De omtrek van je hoofd, afstand tussen beiden ogen of de grootte van de oren? Misschien hebben we gewoonweg het dieptepunt van de crisis nog lang niet bereikt. Is de onderstaande situatie de nabije toekomst?

De deurbel gaat. Ik open de voordeur. Voor mij staat een collectante. In haar linkerhand heeft ze een collectebus van stichting X. en in haar rechterhand een klembord. Achter mij in de gang staat een zak gevuld met kleding. Kleding die nog prima is, maar die ik zelf niet meer aantrek. In mijn hand heb ik een briefje van vijf euro. 

Ze kijkt me over haar bril aan.
ZIJ: “Goedemiddag mevrouw. Ik ben van stichting X.”
JD: “Goedemiddag mevrouw.”
ZIJ: “Welk geloof praktiseert u?”
JD: “Sorry? Volgens mij is deze vraag niet relevant.”
Geïrriteerd schraapt zij haar keel en herhaalt de vraag.
ZIJ: “Welk geloof praktiseert u?”
JD: “Ehm, JLAD.”
Haar ogen kijken vragend en ik verduidelijk dat het mijn initialen zijn.
JD: “Praktiserend ben ik niet mevrouw, ik geloof in ieder geval in mezelf. Ik heb respect voor mijn medemens. Waar mogelijk probeer ik een steentje bij te dragen, omdat niet iedereen het zo goed heeft als ik.”
Ik wijs op de goed gevulde kledingzak en het geld in mijn hand. Dat is een zeer fout antwoord, want haar ogen vernauwen zich.
ZIJ: “Maar u bent dus géén Christen.”
Ik schud mijn hoofd, ze kijkt opzij en begint te praten. Ze ziet ze niet vliegen, er blijkt een sidekick om de hoek te staan.
ZIJ: “Deze mevrouw is een duidelijk gevalletje to-taal van het padje af. Geef haar de flyer.”
Haar sidekick (SK) komt aangelopen en hij geeft me een flyer met een qr-code en een link.
SK: “Dit geeft u toegang tot de verlichting, de online Bijbel.” Daarna geeft hij mij een schouderklop, terwijl hij mij meelijwekkend aankijkt.
SK: “We hopen dat u de weg naar huis zult vinden. Wij bidden voor u. Wanneer u God heeft gevonden, nemen wij uw geld en kleding met alle liefde aan.”

Vertel eens, wat is jouw mening hierover?

Leave a Reply

