De verleiding

Door: Jehan Daal

Wat een aanwinst is hij! Alvorens ik hem met mijn tong beroer, laat ik mijn neus haar werk doen. Hij is zeer verfijnd met wat animale tonen en geurt naar de bijzondere combinatie van cacao, koffie, specerijen en rood fruit. Hij streelt mijn tong. Ik proef hem. Hij smaakt rijk, krachtig en met een mooie balans. Het is er een met veel lengte. Ik wil meer.*

Op een hectische, hete en aircoloze dag op kantoor volgt een heerlijke avond met mijn lief. De man die onverwachts eerder naar huis kon en besloot zijn extra tijd te besteden aan het koken van een lekkere maaltijd voor zijn lief. Dolgelukkig neem ik plaats aan tafel in zijn appartement, met goed functionerende airco. Het eten is een genot, dat is het altijd wanneer hij kookt. Met een fles wijn in zijn hand komt hij bij mij staan, om mijn wijnglas te vullen.

“Deze wijn doet mij aan jou denken,” klinkt zijn zwoele stem vlak bij mijn oor.
“Yeah right, how cheesy,” vertellen mijn hersenen. Echter weiger ik de woorden uit te spreken en glimlach ik om de opmerking.
“Ruik eens,” draagt hij mij vriendelijk op, terwijl hij het glas onder mijn neus roteert. Ik inhaleer.
“In deze houtgerijpte, soepele Spaanse wijn worden het frisse van bes en kers afgewisseld met het zwoele van vanille en kokos. De afdronk is romig met een vleugje karamel.”** Klinkt het nu nog dichter bij mijn oor.
Hmm. Hij heeft gelijk. I totally get it. De airco is het enige dat koel is in deze ruimte en ik weet precies hoe ik hem dat subtiel  duidelijk kan maken.

“Heeft u een keuze kunnen maken?” Bij onze tafel staat een jongedame die er klaar voor is om onze bestelling op te nemen. Gelijk besef ik weer waar ik ben. Samen met vriendinnen L & T zit ik op een terras in Utrecht. Niet langer wachtend tot de zon er een zwoele dag van maakt, want dat doen de bijna poëtische wijnomschrijvingen op de menukaart al. We lezen ze dan ook hardop voor met een (bijna) poëtische stem, waarvan de schrijver het warm zou krijgen.

Hoe zwoel het ook klinken mag, deze lady lust helaas geen wijn. Vlak voordat ik medelijden krijg met mezelf, want zo te lezen mis ik heel wat, stellen mijn wijn lustende vriendinnen L & T mij gerust. Ook voor hen is wijn gewoon wijn. Lekker of niet lekker. Ik haal opgelucht adem. Mocht je toevallig op hetzelfde terras belanden als wij en binnen gehoorsafstand. Wanneer wij termen als goddelijk, krachtig, soepel, en heerlijk rond gebruiken, dan hebben wij het over eh… alles behalve wijn.

*  Termen komen van een wijnomschrijving van De Bruijn Wijnkopers
** Tekst menukaart Karma Utrecht.

5 thoughts on “De verleiding

  1. En wanneer wij termen als ‘een stuk haar uit je doos halen’ gebruiken, dan hebben wij het over eh… precies dat.

  2. Onlangs hoorde ik dat je hier een bericht kon posten in plaats van jouw persoonlijke mailbox en app vol te gooien. Nu kan ik ook hier zeggen dat ik het een leuk blog vond, maar ja dat weet je al…

    Weet je, ik meld hier gewoon dat ik trots op je ben!

Leave a Reply

