Ode aan de vrouw

Door: Jehan Daal

Begin dit jaar ging ik een soort van undercover. Ik kreeg de mogelijkheid om samen met een groepje carrièremannen op business trip naar het buitenland te gaan. Het doel was natuurlijk om keihard te werken en met zoveel mogelijk orders naar ons landje terug te keren. Een aanbod dat ik niet kon weigeren en niet alleen omdat ik (volgens vrienden en familie) een workaholic ben. Qua werk was het een fijne uitdaging, maar ik zal gelijk opbiechten dat ik zo mijn eigen subdoel had. Het oplossen van een van de mannenmysteries, die mij (en vele vrouwen) al heel lang bezighield. Tot dusver onmogelijk om te ontrafelen, zonder te infiltreren in een… juist mannenteam. Dus zonder twijfelen accepteerde ik het aanbod en werd mijn infiltreer missie een feit!

Het ontbijt en de eerste beursdag verliepen, zoals zo’n dag hoorde te verlopen. Niets bijzonders, maar ik maakte me geen zorgen. Geduld was immers een schone zaak en het moment van “mannen onder elkaar” zou wel komen. En of het kwam! Elke avond tijdens de borrel, kreeg ik een kijkje in de keuken. De vrouwen grappen kende ik al en daar was ik op voorbereid, maar er kwam iets heel anders. De ontdekking: niet alleen vrouwen worstelden met het vinden van een balans tussen carrière en gezin!

Zelfs de topper van het team – laat ik hem Pitbull noemen – liet het niet koud. Zodra het doek viel – lees beurssluiting – gingen de mannen naar hun hotelkamer De lange tijd op de hotelkamer bleek uit iets anders te bestaan dan uitgebreid douchen en scheren. De iPad werd weer tevoorschijn getoverd en deze keer niet voor zakelijke doeleinden. Facetimen met het gezin, dat was belangrijk.

De borrel:

Met nog een drankje in de hand werden de gesprekken opener en stond ik met mijn oren te klapperen. De mannen verkondigden dat ze dit werk nooit konden doen als hun vrouwen ze niet zo steunden. “Mijn vrouw houdt alles draaiende. Als zij zegt dat het tijd is om te stoppen, dan kap ik ermee,” zei Tijger resoluut. Pitbull en de anderen knikten instemmend.

Terug in Nederland:

Terwijl ik hard aan het bikkelen was om het project beurs netjes af te ronden, schitterden de mannen door afwezigheid. Het was tijd voor het gezin. Ik gniffelde. Naast “achter elke succesvolle man, staat een sterke vrouw” kan ik nog een zin toevoegen, “vrouwen, de wezens die stiekem door mannen worden bewonderd en waarvan ze houden.”

Leave a Reply

