Black Hair

Door: Jehan Daal

Ik ben een rat. Tenminste, als wij het hebben over de Chinese astrologie. Hebben wij het over de marketingterm Merkentrouw, dan val ik in de categorie hond. Met merken en diensten waarover ik tevreden ben, heb ik een liefdesrelatie. Ik weet precies wat ik wel en niet van hem kan verwachten. Spotjes die mij oproepen om het uit te maken en voor een ander lekkertje te gaan, laat ik gewoon links liggen. Maar nu is het uit. De relatie tussen mij en mijn kapper dan. Hij is gestopt, en bij mijn kapsalon is er geen vervanger die mijn prachtige lokken kan knippen.

Na een periode van rouw en een eeuwige knot, was het toch echt tijd om weer naar de kapper te gaan. Ik startte mijn zoektocht en belandde bij landelijke kapsalon B., die niet echt thuis is in de kapperstermen. Toen ik haar vroeg of ze ook Black Hair knippen, bleek ze te denken aan een dame met zwarte steile lokken. En dus vervolgde ik mijn zoektocht.
Toen stuitte ik op een bekende award winnende salon met bijbehorende tarieven. Die leek me wel wat. Bij een nieuwe uitdagende baan, mijn afgetrainde (ahum) lichaam en een goed stel hersenen, hoorde toch zeker ook een classy coupe? Ik vond van wel. En dus belde ik voor de zekerheid met de vraag of ze ook Black Hair knippen. De Top Stylist (een van de duurste natuurlijk) had hier veel ervaring mee.

Daar zat ik in de kappersstoel met gewassen haren. Mijn classy coupe binnen schaarbereik. Haha, dat had deze dame gedacht. De schaar ging erin en ondertussen maakte de Top Stylist mij duidelijk dat ze nooit eerder Black Hair had geknipt. Haar blauwe ogen werden groot van verbazing. “Wat heb je heerlijk wollig haar en wat veel.” Dat was haar eerste opmerking. “Heet dit kroes? Het krult en het veert. Nooit eerder heb ik zulk haar geknipt. Hoe kan ik dit knippen? Leuk, dit lijkt wel beeldhouwen.”

Shit, dit was zo niet wat ik me ervan had voorgesteld. Ik ontweek mijn eigen ogen in de spiegel. Het kon niet anders dan dat ik daar paniek in zou lezen. Slik. Opstaan en weglopen? Geen optie. Echt niet dat ik iemand aan het verstand kon peuteren dat dit halve kapsel, hip hot en happening was. Ik bleef zitten en onderging het, biddend dat de schade mee zou vallen. Binnen no time was ik klaar. Ze begreep wel dat ze hier niet het volle tarief voor kon vragen. € 56,- en vooral een illusie armer, stapte ik de salon uit. Met een non-alcoholische kater zat ik achter het stuur. Een ding was mij duidelijk: deze relatie was voorbij. Ja, alvorens hij goed en wel was begonnen. Nog een kans geven? No way! Hallo, het ging wel om mijn haar. MIJN HAAR. Mijn image. Mijn juweel. Dat uitgerekend een kapper dat niet begreep! Daar maakte je toch geen grappen over? No Jokes. Of zoals mijn broertje F. zou zeggen: “geen fatoes”.

Zonder verder te hoeven zoeken, kwam er” een einde aan mijn zoektocht. Wat blijkt? Niet ver bij mij vandaan zit een Black Hair kapper met een prachtig motto: No Jokes. Over een paar weken ben ik klaar voor mijn nieuwe relatie en tot die tijd? Ach, wat is er mis met een mooie knot?

Na behandeling van de Top Stylist

Leave a Reply

