Virtuele vleeskeuring

Door: Jehan Daal

Door alle mogelijkheden van het internet en de social media, zijn we tegenwoordig veel meer op de hoogte van ieders leven. Van sommige mensen weten we precies hoe ze elk uur doorbrengen en wat ze zojuist hebben genuttigd. Kortom: de meest zinnige én onzinnige dingen worden met elkaar gedeeld. Daardoor lijkt het of we allemaal een zeer sociaal leven hebben. Über druk zijn we, of we maken ons op z’n minst über druk. Dat we nog steeds behoefte hebben aan uitbreiding van onze offline vriendenkring en het ontmoeten van een potentiële lover, bewijzen de fora die barsten van de koppen “VRIENDIN OMGEVING X GEZOCHT” en de dating sites die als goed geoliede machines lopen.

Heeft het online speuren naar nieuwe vrienden of je toekomstige man wel zoveel voordelen als wij denken? Wanneer ik iemand tegenkom, weet ik binnen no time of we elkaar mogen of dat wij elkaar nooit aardig zullen vinden. Maar hoe vindt men online vriendinnen of een leuke partner? Schuilt hierin niet het gevaar dat je een lijst maakt en op zoek gaat naar een super iemand die alleen in jouw hoofd bestaat? Het als een blok voor iemand vallen die totaal niet aan je ideaalbeeld voldoet, sluit je daarmee uit. Geloof me, niets is zo makkelijk als het maken van een irreële eisenlijst voor vriendlief. Komt hij dan: ambitieus, eerlijk, serieus, mee kunnen lachen, mij aankunnen, blij zijn met een ambitieuze vriendin, een echte kont hebben (in plaats van dat de kontzakken van een broek verraden dat daar een bolling had moeten zitten) enz. Een lijst die in geen velden of wegen te bekennen is, als ik per ongeluk tegen iemand aanbots en mijn hart een sprongetje maakt.

Daar is mijn kennismaking met mijn ex Busboy het levende bewijs van. Tijdens mijn wereldreis met de bus van mijn dorp naar het hbo, kwam ik hem opeens tegen. Tenminste voor mij was het opeens. Hij zag me al jaren en ik bleek hem te intrigeren om drie redenen.
Reden 1: Op Amstelveen busstation zag hij me in een bus stappen met een bestemming, waarvan hij nooooit had kunnen denken dat het in Nederland lag.
Reden 2: En dan die blik van mij. Ik keek alsof ik boos was. Don’t mess with me, ik ben het type dat de bel van je fiets plukt. Tja, dat was de schuld van mijn voormalige volle wenkbrauwen, toen ik in de ik-epileer-niet fase verkeerde.
Reden 3: Hij stapte een halte eerder uit dan ik, maar ik was voor hem op school. Niet zo vreemd, volgens broerlief C. loop ik nogal snel.

Na jaren van observatie besloot Busboy dat het tijd was om mij aan te spreken. Ik bleek zo’n engerd nog niet en gelijk was er een klik. Later bleek dat we veel meer gemeen hadden, dan we van te voren hadden kunnen bedenken. Of we virtueel een match waren geweest? Denk het niet. Als ik mijn karaktereigenschappen had vermeld, was ik waarschijnlijk tussen tig anderen damesprofielen beland. Maar ja, we hebben het wel over Busboy. Hij had het vast zo geformuleerd dat ik mezelf had herkend.

Busboy is op zoek naar een dame die…

  • altijd chago kijkt, met een “fuck off” stempel op haar voorhoofd (zoals Sara Melas uit Hitch)
  • reist met een bus richting een mysterieuze bestemming in Nederland
  • nog in de bus zit als ik uitstap, maar voor mij op school arriveert

Daarop had ik natuurlijk maar één antwoord kunnen geven: CHECK, CHECK, CHECK!

Leave a Reply

