Lost in the dunes

Door: Jehan Daal

Verslaafd, ik ben verslaafd. Aan hardlopen welteverstaan. Afgelopen juni was mijn eerste race, de Ladies Run voor Pink Ribbon. Dat smaakte naar meer. Een jaar lang trainen voor de Ladies Run in 2012 vond ik toch wel erg sneu. Mijn nieuwe uitdaging: de eerste Ladies Run in het plaatsje Katwijk. Route: door de duinen. Hoeveel uitdaging wil een beginnende hardloper hebben? Graag een PR op de 5K erbij! Ik liet een schema opstellen en besloot om anderhalve maand voor de wedstrijd wekelijks de route Katwijk Duinen te gaan lopen.

Enthousiast begon ik aan mijn nieuwe missie. Geen kilometer was te ver, tot een blessure roet in het eten gooide. Hardlopen werd herstellen en genoegen nemen met de snelheid van andere lopers inschatten. Én de bilpartij van de mannelijke hardlopers checken, maar dat spreekt voor zich. Wat voelde ik me verloren! Mijn achterstand op het hardloopschema was te groot. Bye bye PR. Duimen dat ik überhaupt mee kon doen. Gelukkig herstelde ik en kon ik weer gaan hardlopen.

Deze week schrok ik me de tandjes. Over een maand is die hele run al voorbij en mijn teller stond nog op NUL keer trainen in de duinen! Daar moest zo snel mogelijk verandering in komen. Fanatiek als ik was, zette ik de wekker voor 6.00 uur de volgende ochtend. Om me de volgende ochtend eerst nog even lekker om te draaien.

D-DAY:

De auto parkeer ik vlakbij de niet-moskee a.k.a. Soefi tempel, die er prachtig uitziet in het zonlicht. Mijn eerste training in de duinen. Laat ik maar gelijk een 5K rennen, dan heb ik een idee hoe ik het de 10e zal gaan doen. Ik denk aan hardlopen en het gebeurt. Mijn benen weten precies wat ze moeten doen, zonder dat ik ze ook maar iets vertel. Om me heen, groene heuvels en zand. De wind door mijn haren, de zon op mijn huid. De klanken uit mijn iPod. Vrij, ik voel me vrij. De wereld en Jehan, niets meer. Perfect. Tot dit ene moment. De stem van mijn Nike+ programma onderbreekt mijn flow door mij te vertellen dat ik een half uur onderweg ben. Hoelang zegt hij? Dan had ik al in de auto moeten zitten, zelfs met dit heuvelachtige parcours. Abrupt stoppen mijn benen met bewegen. Ik kijk om me heen en zie alleen maar heuvels. Op wat hoogteverschillen na, lijken ze allemaal identiek. Geen kip te zien, want ja deze fanatiekeling is natuurlijk weer te vroeg van de partij.

Een blik op mijn iPod vertelt me dat ik binnen 25 minuten bij de auto moet zijn, anders heb ik een boete. Hoe kan ik verdwalen? Ik heb een goed gevoel voor richting, een mannelijke eigenschap waar ik blij mee ben. Blijkbaar heb ik die vandaag onbewust tegen een andere ingewisseld: slechts één ding tegelijk kunnen doen. Hardlopen dus. Ik heb een afslag gemist dat is duidelijk, maar welke? Een gevoel van lichte paniek nestelt zich in mij. I’m lost in the Dutch dunes! Nu ik stilsta voel ik vermoeidheid, dat hele stuk kan ik never nooit terugrennen. Een fietser, er is een fietser in de duinen! Wassenaarse Slag. Daar ben ik nu, vertelt de vrouw mij. Holy cow. Haar advies: omdraaien en rechtdoor lopen. In de verte zie ik een vrouw met een hond die lijkt te bewegen als een ouder exemplaar. Oudere honden lopen maar kleine stukjes, dus er achteraan Jehan.

En dan zie ik hem. De niet-moskee in volle glorie. Nog nooit ben ik zo blij geweest om hem te zien. Slechts twee kilometer naar de auto! Mijn benen weten weer wat ze doen moeten. Ik sta naast de auto met nog twee minuten op de klok. Met een plof laat ik me op de bestuurdersstoel vallen. Wat een stress op de vroege ochtend, maar gelukkig kan ik weer lachen. Ik rij naar huis en zing uit volle borst het nummer “Lost” van Anouk dat opeens een andere lading krijgt.

Lost in this world
I even get lost in the Dutch dunes
When I see the Soefi temple
I know I’m almost there
Yeah, yeah

Leave a Reply

