Op z’n mans

Door: Jehan Daal

Multi-tasken, plannen, etc. Vrouwen hebben vele positieve eigenschappen waarvan mannen iets kunnen leren. Dat weten wij vrouwen natuurlijk allang. (Aan alle mannelijke lezers die dit lezen en nu zuchtend “vrouwen, je kunt beter kippen houden” roepen. Hold that thought. Don’t lie. Het overgrote deel van jullie heeft ‘s nachts liever een poes dan een kater. ) Andersom kunnen wij vrouwen ook wat van de mannen leren. Zo kunnen mannen elkaar helemaal afkraken om daarna “biertje?!” te roepen. En het meest bijzondere is nog wel dat die ander de uitnodiging accepteert en er werkelijk zin in heeft. Zo verfrissend!

Vol trots showt man X zijn pas aangeschafte iPad waarvoor hij een compliment wil ontvangen.“Mooi ding toch,” zegt hij om een compliment uit te lokken. Hij laat zijn collega’s zien wat zijn nieuwste gadget allemaal kan en vertelt hoe snel zo’n ding onmisbaar wordt in je leven. Dan kan het twee kanten op: a) ze prijzen zijn nieuwe speeltje de hemel in of b) ze vinden het ronduit een klote ding. Either way, hij is en blijft er gelukkig mee.

Bij vrouwen zit het net een beetje anders in elkaar. Collega Y heeft al een paar keer extra aangeboden om koffie te halen. En niet zonder reden. Heupwiegend zette ze de koffie voor collega Z neer. Maar niets hoor. Geen enkele blik op haar nieuwe über hoge en veel te dure pumps. Zelfs toen ze opmerkte zich vandaag extra lang te voelen, wierp collega Z geen blik op haar voeten. De bitch! Y zal haar nog wel krijgen. Hoe durft ze! Niet opmerken dat je collega nieuwe pumps heeft gekocht – ja die ene waar jullie het vorige week nog uitgebreid over hebben gehad – is spelen met vuur. Het verschil tussen voldoende of net onvoldoende steun voor jouw plan, tijdens een belangrijke stemronde in de vergaderzaal.

Vriendin T. en ik besloten jáááren geleden om Op z’n mans in ons leven te introduceren. Wij hebben het niet zo op die ingewikkelde spelletjes. Niet je zogenaamde mening onthouden voor als er een tweede keer naar iets wordt gevraagd. Zeggen dat die jurk onwijs leuk staat, terwijl je in werkelijkheid vindt dat zelfs een vette koe er nog slanker uitziet in die jurk. Nee, wij doen het Op z’n mans.

Dat betekent eerlijk zijn tegen elkaar en daarnaast opbouwende feedback geven. En het moet worden gezegd, het is heerlijk bevrijdend. Zo lekker ongecompliceerd. Mijn teksten en creaties worden kritisch door haar analytische oog bekeken. Ik doe hetzelfde met haar werk. Daarnaast spuien we onze mening over mannen, vriendschappen en andere dingen die ons bezighouden. En ja, onze meningen kunnen uiteenlopen, maar daar drinken wij gerust een kop thee bij. Dat is onze variant op “biertje?” Ik zou zeggen, probeer het eens. Sluit een Op z’n mans pact. Laat je vriendin niet langer voor koe lopen in die jurk. Zeg het als je liever in bed ligt met een doos chocolade een aantal dagen voor het maandelijkse feestje. Ik beloof je dat er een wereld voor je opengaat.

Trouwens, laatst had ik J. weer eens aan de telefoon (a.k.a. mister  recht door zee). In één adem vertelde ik hem over mijn stalker die mij belde zonder caller id terwijl ik verwachtte het uitzendbureau aan de telefoon te krijgen en niet een of andere gepensioneerde gek die graag naar mij wilde kijken terwijl ik aan het hardlopen was en dat mijn vat met ad’remme opmerkingen plots leeg bleek. J. bleef een paar seconden stil en ik zat met een glimlach te wachten op zijn altijd eerlijke analyse met een opbeurende boodschap. Toen begon hij te lachen. “Je vraagt er ook zelf om hè? Moet toegeven dat je wel altijd mooie verhalen hebt.” Ja dat was echt zijn antwoord.

Door mijn hoofd spookte slechts één zin: “wat zou ik jou toch graag op je bek slaan, eikel!” Dat luchtte op, zeer verfrissend!

One thought on “Op z’n mans

  1. Freedom at last!
    Zeker aan te raden om zo te communiceren. Lekker helder en duidelijk!
    Goed omschreven 😉

Leave a Reply

