Live Stratego

Door: Jehan Daal

Een abonnement hebben op jobhoppen, wie droomt er niet van? Elke keer opnieuw je tanden ergens in mogen zetten, af en toe solliciteren en in de overbruggende periode relaxen en terrasjes pakken bij mooi weer. Hemels! Als ervaringsdeskundige (jobhopper sinds de economische crisis besloot te emigreren naar tolerant Nederland) zie ik me genoodzaakt de onwetenden van die wolk te trekken. Niet hemels, maar sollicitatiehorror! Het is een veel te lang durende pot van live Stratego. Zelfverzekerd en vol goede moed begin je aan de battle, om er halverwege achter te komen dat jouw leger lang niet zo groot is als de zijne.

Maar goed. Nog altijd spit ik neuriënd naar vacatures, tik ik blij mijn zoveelste sollicitatiebrief en krijgen de standaard reacties die mijn mailbox doen exploderen (“je voldoet niet aan het profiel”) mij niet klein. Want dat was vast niet de reactie van het bedrijf met een soort gelijke functie als wat ik eerder hebt gedaan en waar veel ervaring in heb. Nee, want ik ben mevrouw en meesteres in dit spel. “Captain Daal, one man down. I repeat, one man down. We need a new strategy to win this battle!”

“Dan ga je toch tijdelijk iets onder ‘jouw niveau’ doen. Of voel jij je daar te goed voor?” Merken een aantal mensen op. Nee hoor, dat maakt me niet uit. “New strategy adapted.” Als ik deze battle maar win. Een overwinning is een overwinning. Of het met een mes of een zwaard is, who cares? Maar zo denken ze er bij het uitzendbureau duidelijk niet over. De intercedent rimpelt haar neus wanneer ze mij mededeelt dat ik te ambitieus ben. Daarna voegt ze eraan toe dat ik te intelligent ben voor lagere functies. Bij het uitspreken van dat scheldwoord trekt ze een hoofd alsof een kat zojuist een verassing heeft achtergelaten in haar gloednieuwe pump. Dat deze dame bereid is voor een onambitieus en niet intelligent salaris aan de slag te gaan en dit werk voor lange tijd te blijven doen, is totaal niet relevant. “Captain, watch out!” Net op tijd zie ik de tegenstander zijn zwaard trekken.

Maar dan wordt mij extra mankracht aangereikt en krijg ik de kans om het spel in mijn voordeel te beëindigen. Zomaar uit het niets belt het hoofd P&O, van een bedrijf dat een nostalgisch theater en een Slot heeft, mij op. Ze heeft mijn cv online gezien en ik pas perfect in het profiel dat ze zoeken. Of ik hier wil solliciteren, een korte motivatie is genoeg. Maar het blijkt een afleidingsmanoeuvre. Ik krijg geen terugkoppeling en wanneer ik terugbel, hebben ze daar werkelijk geen idee van wie ik ben. Dan maar een mailtje sturen. Ik krijg een reactie terug. Ineens ben ik de heer Daal en danken ze mij voor de interesse in hun bedrijf, maar zullen ze mij helaas niet uitnodigen voor een gesprek want…”  Juist! “Arggg.” Op dat moment wordt een van mijn mannen in zijn zij geraakt, omdat ik vergat rugdekking te geven. Het bloed spuit eruit.

Ja, het potje Stratego is nog aan de gang. (Vertelde je toch al dat zo’n potje véél te lang duurt?) Geschrokken kijk ik om me heen, het bloed van mijn leger vloeit rijkelijk. Ze zijn zwaar gewond. “Captain Daal. It’s only the four of us now.” Shit, die overwinning op de korte termijn moeten we vergeten. We moeten herstellen en trainen, zodat we in 2013/2014 weer de lakens kunnen uitdelen. Voor nu rest niets anders dan nederigheid en bedenken waar ik mijn tanden tot die tijd in ga zetten. Vallen en opstaan, vallen en opstaan, tot we niet meer vallen zullen. “Copy that. Do not panic. This aint over yet. We have to back down for a while. They may have won the first battle, but we will take trophy.”

P.S. Lief neefje N. hij ligt niet onder de bank of onder de commode. Als jouw pappa nog steeds die bijtring zoekt… die heb ik.

2 thoughts on “Live Stratego

Leave a Reply

